Dubbelkonsert för två trumpeter med Hardenberger & Berwaerts




När


2019-03-14
19:00 - 21:20

Var





Om evenemanget


Malmö,Skåne,Västra hamnen


Fjärde världspremiären för säsongen!

Sersam, Byström, Dafgård och nu Tobias Broström. En dubbelkonsert för två trumpeter är sällsynt, särskilt med strålande solister som Berwaerts och Hardenberger. Broströms verk inramas av den säregne amerikanske tonsättaren Antheils korta tonpoem Over the Plains samt Sjostakovitjs Symfoni nr 12 med tydliga politiska kopplingar i de olika satserna: ”Det revolutionära Petrograd”, ”Razliv”, ”Aurora” och ”Mänsklighetens gryning”.

Bad Boy of Music
Tonsättaren och pianisten George Antheil var den förste amerikanske tonsättare som blev känd utanför Amerikas gränser. Han turnerade som pianist i Europa och blev på kort tid mycket populär för sina verk som hade en tydlig koppling till jazz. Pianostyckena var mycket rytmiska och perkussiva. Titlarna bidrog till att förstärka imagen kring Antheils konserter: Airplane Sonata, Jazz Sonata, Sonata Sauvage, Mechanisms och Death of Machines. Han var också uttolkare av Arnold Schönbergs på den tiden svårtillgängliga pianomusik. Antheil sökte sig till Paris och blev snart jämförd med kulturpersonligheter som Stravinskij, Picasso, Joyce och Pound. Det var i Paris han komponerade sitt mest kända verk, Ballet mécanique, ett klangligt stycke musik i vilket han använde ett uppbåd av slagverksinstrument som till exempel sirén, elektriska klockor, flygplanspropellrar, en alarmklocka och åtta flyglar. Världspremiären i Paris 1926 blev en sensationell succé men när det året efter framfördes i Carnegie Hall i New York blev det fiasko och han cementerade än mer sitt rykte som ’Bad Boy of Music’.

Over the Plains är ett kort tonpoem i Aaron Copland-anda komponerat under och efter andra världskriget. Stycket var försvunnet en tid och dessutom negligerat av efterkrigsmodernisterna, men nu står det på orkesterrepertoaren.

Dubbelkonsert
Efter studier i komposition vid Musikhögskolan i Malmö för bland andra professor Luca Francesconi har tonsättaren Tobias Broström snabbt etablerat sig som en av de ledande svenska tonsättarna i sin generation, både nationellt och internationellt. Hans verk är framförda med bland andra BBC Symphony Orchestra, BBC Philharmonic, BBC Scottish Symphony Orchestra, Detroit Symphony Orchestra, Dresdner Philharmonie och Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks.

Hans tonspråk är progressivt och musiken välskriven och utmanande. Bland hans tongivande orkesterverk kan nämnas La Danse, Transit Underground, Crimson Skies, Crimson Seas, Kaléidoscope, Violinkonsert, Arena – Slagverkskonsert nr 1, Pianokonsert – Belle Epoque, Samsara, Cellokonsert och Lucernaris – Konsert för trumpet, liveelektronik och orkester. Det senare är komponerat för och uruppfört av Håkan Hardenberger som, tillsammans med Jeroen Berwaerts, även är trumpetsolist i Malmö SymfoniOrkesters beställning av Dubbelkonsert för två trumpeter och orkester, som vid denna konsert får sitt uruppförande. Sambeställare är Sveriges Radios Symfoniorkester.

År 1917
Symfoni nr 12 är en av fem symfonier från Sjostakovitjs hand som har ett politiskt/historiskt program. Trots detta är den kanske den mest tillgängliga av alla femton och har också många sångbara teman. Det är ryska revolutionen som står som tema för tolfte symfonin och varje sats har sin underrubrik. Andra satsen, ’Razliv’, refererar till norra St. Petersburg där Lenin gömde sig för att i säkerhet kunna diktera de revolutionära aktiviteterna. ’Aurora’, tredje satsens titel, var namnet på det fartyg som avlossade ett signalskott mot Vinterpalatset, vilket bokstavligen blev startskottet för Oktoberrevolutionen. Det finns två huvudmotiv som dyker upp genom hela symfonin. Det ena symboliserar förtryck och det andra mer hymnlika motivet symboliserar den ultimata segern över förtryckarna.