En storm kring Öresundsregionens planer på en Metro mellan Malmö och Köpenhamn har gjort att man på riksnivå nu vill att Metron går hela vägen till Stockholm. Urban Nuoluatta som jobbar på infrastrukturdepartementet har fått i uppdrag att ta fram en plan för tunnelns sträckning i samråd med Trafikverket.
Man har från Stockholm ilsknat till att Metron är en del av Greater Copenhagen, ett namn som man tycker är stötande och osvenskt. En arbetsgrupp med namnet Stockholm Greatest har formats och ska ha till uppgift att fokus istället ska vara att stora infrastrukturprojekt måste ha anknytning till Stockholmsregionen.
Raka rör bättre än krokiga spår
Den utredare på Trafikverket som vi pratat med menar att det finns ekonomiskt utrymme till att bygga en tunnel hela vägen eftersom höghastighetsbanorna lagts på is. Gil Rhoca säger att hon räknar med att tunneln kan byggas mer rakt mellan Stockholm och Malmö, utan onödiga omvägar till Jönköping och andra mindre viktiga knutpunkter.
– Växjö och Norrköping kan eventuellt bli de viktiga knutpunkterna för tunneln, säger Gil Rhoca.
En annan fördel med en tunnel mellan Stockholm och Malmö är att trafiken blir helt separerad från det övriga järnvägsnätet. Det gör att vårt nya planeringssystem inte behöver belastas ytterligare, tillägger Gil Rhoca.
– Vi kommer dessutom ta med oss alla de goda erfarenheterna vi hade från bygget av tunneln genom Hallandsåsen, säger Gil Rhoca.
Förarlös Metro inte aktuellt
Den Metro som idag kör i Köpenhamn är förarlös. Trafikverket tycker inte om det konceptet utan vill ha en robot som kör Metron till Stockholm.
– Det känns bättre att ha någon att skylla på om något går fel, säger Gil Rhoca.
Projekt skall vara klart 2033
Arbetsgruppen Stockholm Greatest har för avsikt att Metron skall börja rulla 2033, så vi har tio år på oss att bygga tunneln som kommer att vara världens längsta tunnel.
– Det är ett prestigeprojekt som ska sätta Stockholm Greatest på kartan, säger Urban Nuoluatta.