Miley Cyrus album ”Something beautiful” är ett mästerverk

Publicerad:

Miley Cyrus, född Destiny Hope Cyrus, är en amerikansk sångerska, låtskrivare och skådespelerska. Hon blev först känd som tonårsstjärnan Hannah Montana i Disney Channel-serien med samma namn. Sedan dess har hennes karriär präglats av ständig omvandling och genreöverskridande, vilket befäster hennes position som en av vår tids mest dynamiska musiker med sitt nionde studioalbum, ”Something Beautiful”. Detta verk, som släpptes den 30 maj 2025, är en ambitiös konstnärlig satsning som markerar en betydande och mogen vändpunkt i hennes diskografi. Albumet följer på framgången med hennes Grammy-nominerade ”Endless Summer Vacation” och dess globala hit ”Flowers”. Denna kommersiella triumf har gett Cyrus konstnärlig frihet att utforska djupare, mer komplexa teman, bortom strävan efter omedelbara radiohits.

”Something Beautiful” är inte enbart en auditiv upplevelse; det är ett holistiskt multimediaverk. Albumet åtföljs av en musikalisk film med samma namn, som har premiär på Tribeca Film Festival den 6 juni 2025 och följs av en speciell biopremiär den 12 juni. Denna visuella komponent är central för albumets identitet, med Cyrus som uttryckligen betonar att ”den visuella komponenten driver ljudet”. Den initiala kritikermottagningen har varit övervägande positiv, med beröm för albumets personlighet, dess välskrivna natur och den imponerande variationen i ljudbilden.

En konstnärlig evolution: albumets teman och ljudbild

”Something Beautiful” är utformat som ett konceptalbum, med en uttalad inspiration från Pink Floyds ikoniska ”The Wall”. Cyrus ambition var att återskapa dess djup men med en modern, popkulturell estetik och en mer glamorös inramning. Albumets struktur, som inleds med den berättade introduktionen ”Prelude”, förstärker dess filmiska och uppslukande karaktär.

De centrala teman som genomsyrar ”Something Beautiful” är skönhet mitt i tumult, hjärtesorg, läkning och sårbarhet. Cyrus har förklarat att oavsett om låtarna handlar om ”förstörelse eller hjärtesorg eller död, presenteras de på ett sätt som är vackert”. Albumet syftar till att ”medicinera en ’sjuk kultur’” och har ”helande ljudegenskaper”, vilket lyfter dess syfte bortom ren underhållning.

Albumets ljudbild är en anmärkningsvärd genreöverskridande resa genom 70-talsfolk, disco, rock och techno. Det väver mästerligt samman pop, rock, elektroniska element, disco och till och med funk. Denna eklekticism exemplifieras av spår som ”Easy Lover”, som beskrivs som en ”själfull, hjärtesorgshymn” med funktoner och en ”sensuell jazzlåt”, och ”End of the World” med dess ABBA-liknande pianoriff och retro-popdansrytm. Samarbeten som ”Walk of Fame” med Brittany Howard och ”Every Girl You’ve Ever Loved” med Naomi Campbell bidrar ytterligare till mångfalden. Trots denna bredd av influenser har kritiker noterat en ”nyfunnen känsla av struktur” och ”kontinuitet” genom hela albumet, vilket gör det till hennes ”mest sammanhängande projekt hittills”.

Följande tabell ger en översikt över albumets spårlista och dess mångsidiga karaktär:

”Something beautiful” – spårlista översikt

SpårnummerSpårtitelTematisk/Genreanteckning
1PreludeBerättad introduktion, sätter tonen
2Something BeautifulTitelspår, alt-R&B och rockinfluenser
3End of the WorldRetro-pop danslåt, ABBA-influenser
4More to LoseKraftfull och sårbar ballad om förlust
5Interlude 1Övergångsspår
6Easy LoverSensuell jazz/funk, hjärtesorgshymn
7Interlude 2Övergångsspår
8Golden Burning SunEmotionell ballad
9Pretend You’re GodPsykedelisk rockinspirerad
10RebornElektronisk, energisk
11Walk of Fame (feat. Brittany Howard)Disco-pop hymn, upbeat
12Every Girl You’ve Ever Loved (feat. Naomi Campbell)Elektronisk, euforisk, liknar Lady Gaga
13Give Me LoveAvslutande spår

”More to lose”: en ballad med djup och känslomässig tyngd

Inom ”Something Beautiful”s rika ljudbild framträder ”More to Lose” som en särskilt framstående och hjärtskärande ballad. Denna låt har konsekvent hyllats som en ”kraftfull ballad” och en ”sårbar ballad som sörjer förlusten av en relation”. Dess förmåga att fånga den ”smärtsamma paradoxen i att klamra sig fast vid en bleknande kärlek” gör den omedelbart relaterbar och känslomässigt laddad. Det är anmärkningsvärt att låten, trots sin djupa mognad, av vissa kritiker beskrivs som att den ”skulle kunna ha varit med på ett ’Hannah Montana’-soundtrack, även om hennes sång och musikaliska känslighet har mognat”.

Kärnan i ”More to Lose” är kampen att släppa taget om en relation som håller på att tyna bort. Låten utforskar den ”inre turbulensen av en kärlek som är både flyktig och intensiv”, och skildrar den plågsamma konflikten mellan känslomässig anknytning och den smärtsamma insikten om en upplösande förbindelse. Cyrus texter målar upp en bild av en protagonist som är ”fångad i en cykel av obeslutsamhet, kvar i en relation som tydligt närmar sig sitt slut men ändå håller fast vid hoppet om att något ska förändras”. I slutändan fungerar ”More to Lose” som en ”rå utforskning av den känslomässiga turbulensen och komplexiteten som följer med att stanna kvar i en relation som långsamt faller sönder”.

Låttextens skönhet och sårbarhet

Texterna i ”More to Lose” är en mästerlig uppvisning i sårbarhet och metaforiskt djup. De inledande raderna sätter omedelbart tonen: ”More I stay, the less I go. We’re toe to toe, but I’m hangin’ on the wire. Stumbled down the same road before. Say I’m leavin’, but I’m only playin’ liar.”.

En särskilt gripande metafor återfinns i förrefrängen: ”’Cause when you’re lookin’ like / A movie star in a worn-out coat.”. Denna rad hyllas för att skapa en ”gripande bild av kärlek som bleknar över tid”. Den andra versen erbjuder lika kraftfulla bilder: ”My tears are streamin’ like our favorite show tonight. Tonight. Memories fade like denim jeans.”. Jämförelsen ”memories fade like denim jeans” är en briljant metafor för den gradvisa erosionen av delad historia.

Den centrala, mest slagkraftiga textraden, som upprepas i refrängen, sammanfattar låtens känslomässiga kärna: ”I stay / When the ecstasy is far away / And I pray / That it’s comin’ ’round again. And you say it / But I wish it wasn’t true, oh. I knew someday that one would have to choose. I just thought we had more to lose.”. Denna rad förmedlar kraftfullt den plågsamma känslan av att inte vara redo att släppa en relation. Upprepningen av ”I just thought we had more to lose” understryker djupet av den känslomässiga investeringen. Ytterligare rader som ”So I throw away my mind… So I throw away my pride” avslöjar de självdestruktiva copingmekanismerna.

Cyrus röstprestation på ”More to Lose” är ”uppfriskande rå”, ett medvetet val att undvika ”perfektion” till förmån för ett ljud som var ”mer meningsfullt och känslomässigt snarare än överpolerat”. Hennes röst har en ”organisk, ofullkomlig kvalitet” som genomsyrar texterna med en extraordinär ”känslomässig tyngd”. De subtila harmonierna och ad-libs i låtens sista sektioner bidrar till en ”intim, nästan bekännande känsla”.

Produktion och musikalisk analys av ”more to lose”

Den musikaliska uppbyggnaden av ”More to Lose” är noggrant konstruerad för att förstärka dess känslomässiga narrativ. Låten inleds med en ”delikat, introspektiv pianolinje”, som omedelbart sätter en dyster och sårbar ton. Instrumenteringen ”byggs sedan långsamt upp genom låten”, och introducerar gradvis ”subtila utbrott av saxofon” som ger spåret en underliggande intensitet. Denna medvetna, gradvisa crescendo av ljud speglar mästerligt det känslomässiga förloppet i berättelsen. Refrängen, trots sin kraftfulla känslomässiga leverans, beskrivs som ”anthemic men ändå återhållsam”.

Låten utmärker sig med ”över genomsnittliga poäng” i ackordkomplexitet, ackord-melodispänning, ackordprogressionsnyhet och ackordbasmelodi. Detta indikerar en sofistikerad underliggande musikalisk struktur.

”Something beautiful” i större perspektiv

”More to Lose” är strategiskt placerad som det fjärde spåret på albumet, vilket ger en tidig känslomässig förankring. Låten beskrivs som att den är ”skuren ur samma tyg” som ”Easy Lover”, vilket antyder en delad tematisk eller känslomässig kärna. Albumet som helhet uppvisar en anmärkningsvärd ”kontinuitet”, och ”More to Lose” spelar en avgörande roll i denna sammanhängande berättelse. Den bidrar till albumets övergripande teman om hjärtesorg, sårbarhet och att finna skönhet mitt i tumult.

”Something Beautiful” befäster Miley Cyrus som en mångsidig och seriös artist. Kritiker har noterat att Cyrus är ”som mest i sitt musikaliska element när hon håller fast vid de otaliga identiteter” som har definierat hennes karriär. Detta tyder på en framgångsrik integration av hennes varierande förflutna. Albumets noterade sammanhållning, trots dess genreöverskridande natur, är ett bevis på denna syntes.

Slutsats: ett tidlöst verk

”Something Beautiful” lever upp till sitt namn och levererar en ”skipless 13-låtars uppsättning” som visar Miley Cyrus konstnärliga skicklighet. Albumet som helhet är en ”rå och vacker utforskning av kärlekens komplexitet” och står som ett ”tidlöst verk”, utformat för att resonera djupt med lyssnare. ”More to Lose” cementeras i synnerhet som en ”omedelbar klassiker”, utmärkt av sina ”känslomässigt laddade texter, mästerliga sångprestation och introspektiva instrumentering”.

”Something Beautiful” är mer än bara ett album; det är ett kraftfullt bevis på ”artisters utvecklande roll i att hantera moderna kulturella utmaningar samtidigt som de förblir trogna sin essens”. Albumet är konsekvent hyllat för sin ”råa introspektion” och sin betoning på ”sårbarhet och ärlighet”. Det utmanar uttryckligen ”lyssnarens förväntningar på vad en popstjärna kan förmedla” och sätter en ”ny mall för popstjärnor”. Detta positionerar Miley som en ledare i en bransch som ofta kritiseras för sin ”brist på originalitet och djup”.

Fast knapp