Region Skåne kräver stopp av nedläggning av servicekontor

Publicerad:

Region Skånes regionala utvecklingsnämnd har enhälligt beslutat att kräva att den svenska regeringen omedelbart stoppar de planerade nedläggningarna av lokala servicekontor. Detta beslut kommer då både Socialdemokraterna och den borgerliga Treklövern (Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna) uttrycker starkt motstånd mot nedläggningarna, med hänvisning till oro över minskad allmän tillgång till viktiga statliga tjänster.

Utbredda nedläggningar påverkar Skåne

Statens servicecenter, den myndighet som ansvarar för dessa servicekontor, planerar att stänga 35 av sina 148 kontor i hela landet på grund av minskade anslag. Detta utgör nästan en fjärdedel av alla servicekontor i Sverige. I Skåne är kontoren i Trelleborg, Landskrona och Eslöv planerade att stängas, och kontoret i Simrishamn stängdes redan i slutet av mars.

Dessa nedläggningar kommer att försämra tillgången till nödvändig samhällsservice markant. Statens servicecenter erbjuder vägledning och hjälp med ärenden hos Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Årligen hanteras över 3,3 miljoner ärenden på Statens servicecenter, och under 2024 hade myndigheten cirka 2,8 miljoner besökare över hela landet.

Oro från hela det politiska spektrumet

Anna Ingers (S), andre vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden, betonade den allvarliga påverkan på tillgängligheten, särskilt för personer som är beroende av fysiska möten för att få rätt stöd och vägledning. Hon framhöll att offentlig service ska finnas nära medborgarna. Socialdemokraterna fick igenom sitt förslag i nämnden om att tillskriva regeringen och kräva att avvecklingen av servicekontoren stoppas.

Den borgerliga Treklövern, som styr Region Skåne, uttryckte också starka invändningar. Anna Jähnke (M), ordförande i Regionala utvecklingsnämnden, konstaterade att det är ”helt orimligt att staten drar sig undan sitt ansvar” och hävdade att alla människor i Skåne, oavsett var de bor, har rätt till samma tillgång till statlig service.

Olle Schmidt (L), ledamot i nämnden, påpekade att många skåningar fortfarande är beroende av det fysiska mötet, särskilt äldre, personer med funktionsnedsättning och nyanlända. Han betonade att den digitala övergången inte får ske på bekostnad av tillgängligheten. Gustaf Hamilton (KD), också ledamot i nämnden, tillade att indragningen av servicekontoren rimmar illa med statens ansvar att motverka segregation och klyftor i samhället, då centralisering av myndigheter till större städer ökar avstånden både geografiskt och socialt.

Påverkan på arbetsförmedlingstjänster i Skåne

Skåne har Sveriges högsta arbetslöshet. Många som besöker servicekontoren behöver stöd med arbetsförmedlingstjänster. År 2024 var över 7 000 ärenden på de avvecklingsdrabbade kontoren i Skåne kopplade till Arbetsförmedlingen. Det finns en stark åsikt att servicekontorens stöd till personer som står långt ifrån arbetsmarknaden behöver värnas och utvecklas istället för att avvecklas. Lokala kontor är avgörande för att motverka sociala och geografiska skillnader och säkerställa statlig närvaro i hela Sverige.

Regionala utvecklingsnämndens skrivelse till regeringen kommer att understryka vikten av att bevara och utveckla det lokala tjänsteutbudet från statliga myndigheter, och argumentera för ett helhetsgrepp som säkerställer statlig närvaro i hela landet, snarare än färre kontor.

Fast knapp