Burlövs kommun har antagit en ny översiktsplan som stakar ut vägen fram till år 2045. Planen, som godkändes av kommunfullmäktige den 29 september 2025, målar upp en bild av en kommun i stark tillväxt med tusentals nya bostäder, en helt ny stadsdel och stora satsningar på infrastruktur och klimatanpassning. Översiktsplanen fungerar som en guide för hur mark och vatten ska användas och hur den bebyggda miljön ska utvecklas och bevaras.
– Burlöv spelar en avgörande roll i utvecklingen av sydvästra Skåne, säger kommunstyrelsens ordförande Sara Vestering (M). Vi kommer öka antal invånare i kommunen, vi kommer bygga många nya bostäder och allt fler företag kommer att upptäcka de stora fördelarna och det goda företagsklimatet i vår kommun.
Planen, som ersätter den tidigare ”Framtidsplan 2014”, bygger på visionen ”Burlöv – den lilla kommunen med de stora möjligheterna genom hela livet”. Fokus ligger på tre huvudområden: bebyggelse, infrastruktur samt fritid, vatten och gröna stråk.
En ny stadsdel binder samman Arlöv och Åkarp
Ett av de mest omfattande projekten i översiktsplanen är utvecklingen av en helt ny stadsdel på det cirka 100 hektar stora området mellan Arlöv och Åkarp. Här planeras för omkring 3 700 nya bostäder i en stadsmässig kvartersstruktur med ett blandat utbud av boendeformer.
Stadsdelen kommer även att rymma offentlig och kommersiell service, kontor, parkeringshus, flera förskolor och grundskolor. Redan nu har området börjat växa fram med nya Burlövsbadet och en ny skola. Målet är att skapa ett attraktivt och tryggt område som knyter samman kommunens två största tätorter.
Förtätning och utveckling i stationsnära lägen
I linje med en hållbar utveckling prioriterar kommunen att bygga bostäder och verksamheter i anslutning till kollektivtrafik. Områdena kring stationerna i Burlöv och Åkarp pekas ut som centrala noder för framtidens bebyggelse.
- Burlövs station: Området kring Burlöv station och Burlöv Center ska omvandlas till ett attraktivt och levande kommuncentrum. Genom förtätning med bostäder, handel, kontor och offentliga torg ska stationsområdet bli en välkomnande huvudentré till kommunen.
- Sockerbruksområdet i Arlöv: Det historiskt betydelsefulla sockerbruksområdet, en central del i Arlövs industriella arv, står inför en stor omvandling. När sockerproduktionen nu har flyttat planeras för en blandad bebyggelse med cirka 650 bostäder, både i befintliga och nya byggnader, tillsammans med service och parker.
- Åkarp: Nedsänkningen och övertäckningen av järnvägen genom Åkarp har skapat helt nya förutsättningar. En ny central parkmiljö ska anläggas ovanpå tågtunneln, vilket binder samman ortens östra och västra delar. I ett äldre verksamhetsområde vid Tegelvägen planeras för en ny stadsdel med cirka 600 bostäder.
Totalt planerar kommunen för 2 082 bostäder på kort sikt (0-4 år), 2 915 på medellång sikt (5-12 år) och 1 340 på lång sikt (13-20 år).
Klimatanpassning och gröna korridorer
Klimatförändringarna är en central fråga i översiktsplanen. Burlövs geografiska läge gör kommunen sårbar för stigande havsnivåer och ökade vattenflöden, särskilt i de låglänta delarna av Arlöv. Planen redovisar därför strategier för att skydda befintlig och ny bebyggelse, bland annat genom att reservera mark för framtida skyddsvallar längs kusten och Sege å.
Samtidigt satsar kommunen på att stärka och binda samman sina grönområden. Nya parker och grönstråk ska anläggas, och befintliga ska utvecklas för att fungera multifunktionellt – både för rekreation och för att hantera dagvatten vid kraftiga regn. Ett exempel är att bullervallarna längs motorvägarna ska utformas som parkytor för friluftsliv och biologisk mångfald.
Bättre infrastruktur för cyklister och pendlare
För att stödja tillväxten och främja hållbart resande planeras flera förbättringar av infrastrukturen. Gång- och cykelnätet ska stärkas med fler och bättre kopplingar inom kommunen och till grannkommunerna. Ett konkret förslag är en bredare och grönare passage över motorväg E6/E20 för att minska barriäreffekten mellan Åkarp och Arlöv.
Kollektivtrafiken, som stärkts i och med fyrspårsutbyggnaden mellan Malmö och Lund, ska fortsätta utvecklas. Planen öppnar även för en framtida tågstation längs Lommabanan i västra Arlöv, vilket skulle ge området direkta tågförbindelser och skapa bättre förutsättningar för förtätning.