Northvolt på randen till konkurs: En djupdykning i batteriproducentens kris

Publicerad:

Svenska batteribolaget Northvolt hotas av konkurs, det var Dagens Nyheter först med att rapportera. Företaget kan komma att ansöka om konkurs för sin svenska verksamhet redan imorgon, onsdag, om man inte lyckas säkra nödvändigt kapital. Regeringen är informerad om situationen. Beslutet väntas fattas av Northvolts styrelse under kvällen eller morgonen. Bakgrunden till den akuta situationen är att Northvolt måste betala 219,4 miljoner kronor i skatt och avgifter till Skatteverket senast den 12 mars. Om betalningen uteblir riskerar styrelsen att hållas personligt ansvarig.

Northvolt har under de senaste åren gått från att vara en hyllad grön satsning till att brottas med miljardförluster. I september 2024 varslades 1600 personer om uppsägning, och i november avgick grundaren Peter Carlsson som vd. Samtidigt har bolaget ansökt om rekonstruktion i USA, ett så kallat Chapter 11-förfarande.

Northvolts ekonomiska kris

Northvolts ekonomiska problem är mångfacetterade och komplexa. Enligt en batterianalytiker är en grundläggande orsak att bolagets affärsmodell, som bygger på riskkapital, inte är lämplig för den kapitalintensiva och långsiktiga processen att bygga upp en batteriproduktion. Att etablera en batteriproduktion kräver enorma investeringar och en långsiktig strategi, något som inte alltid är förenligt med riskkapitalets krav på snabb avkastning. Denna potentiella konflikt mellan långsiktiga mål och kortsiktiga krav kan ha bidragit till Northvolts nuvarande situation.

Utöver detta har Northvolt drabbats av den ökade konkurrensen på batterimarknaden. Kinesiska batteritillverkare som CATL och BYD har under de senaste åren vuxit sig starka och dominerar nu den globala marknaden. De har både lägre produktionskostnader och ligger längre fram i den tekniska utvecklingen. Detta har gjort det svårt för Northvolt att konkurrera, särskilt i en tid då efterfrågan på elbilar minskat.

Volkswagen, som är Northvolts största ägare med mer än 20 procent av aktierna, har en central roll i bolagets finansiella situation. Men Volkswagen står inför egna utmaningar, med lägre lönsamhet och potentiella nedläggningar av fabriker i Tyskland. Att i detta läge rädda en extern batterifabrik i Sverige kan vara en svårbegärd uppgift för den tyska fordonsjätten.

En annan aspekt av Northvolts ekonomiska kris är det som kallas ”räntesökeri”. Detta innebär att företag fokuserar på att maximera vinster genom att söka statliga bidrag och lån, snarare än att investera i produktiv verksamhet. Enligt vissa kritiker kan detta ha bidragit till Northvolts problem, då fokus på att säkra finansiering kan ha gått ut över att utveckla en effektiv och lönsam produktion.

Northvolt har också haft problem med att skala upp sin produktion. Trots stora investeringar har bolaget inte lyckats nå sina produktionsmål. Enligt uppgifter till Reuters har Northvolt konsekvent missat sina veckovisa produktionsmål sedan september 2024. Batterierna har inte hållit tillräckligt hög kvalitet och har därför fått kasseras.

Jämförelse med andra batteritillverkare

För att förstå Northvolts utmaningar är det viktigt att jämföra bolaget med andra batteritillverkare.

Erfarenhet och expertis

En avgörande skillnad är att Northvolt, till skillnad från asiatiska jättar som CATL och BYD, är ett relativt ungt företag. CATL dominerar till exempel den kinesiska batteriindustrin och har lyckats med det som Northvolt kämpar med, nämligen att tillverka batterier i stor skala. Northvolt har inte samma kunskap och erfarenhet av batteriproduktion, vilket kan ha bidragit till problemen med att skala upp produktionen.

Hållbarhetsfokus

En annan skillnad är att Northvolt från början haft en ambition att producera batterier med en hög andel återvunnet material. Detta är en mer komplex och kostsam process än att använda nytt material, vilket kan ha bidragit till bolagets ekonomiska problem.

Marknadsposition

Northvolts fokus på hållbarhet och europeisk produktion har dock också varit en styrka. Bolaget har lyckats attrahera stora investeringar och slutit avtal med flera stora biltillverkare, bland annat Volkswagen och BMW. Men Volkswagens investering i QuantumScape, en konkurrent som utvecklar solid-state-batterier, tyder på att den tyska biljätten garderar sig och kanske inte har fullt förtroende för Northvolts långsiktiga potential.

Northvolts produktionsproblem

Northvolt har haft stora problem med att få igång produktionen i sin fabrik i Skellefteå. Enligt Uppdrag granskning har bolaget aldrig lyckats producera ett enda av de utlovade helsvenska batterierna. I de batterier som lämnat fabriken, och som nu sitter i Scanias ellastbilar, är den mest väsentliga beståndsdelen, katoden, importerad från Kina.

Enligt anställda på Northvolt har produktionen av katodmaterial kantats av problem. Allt material som producerades gick till avfall, och avfallshanteringen hann inte med. Northvolt har bekräftat att man haft problem med sin egen katodproduktion och att man därför valt att pausa den och istället köpa in katodmaterial från externa leverantörer.

Att Northvolt misslyckats med att producera batterier i den utsträckning man planerat är ett stort bakslag för bolaget och för Europas batteristrategi. Det visar på de stora utmaningar som finns med att bygga upp en batteriproduktion i Europa. Tillverkning av litiumjonbatterier kräver extremt hög precision, och det finns begränsad kompetens inom området i Europa. Northvolt har drabbats av förseningar på grund av tekniska problem, bland annat med maskiner från den kinesiska leverantören Wuxi Lead.

Som en direkt följd av produktionsproblemen har Northvolt vidtagit flera åtgärder:

  • Avslutande av 24/7-produktionscykeln vid Skellefteåfabriken.
  • Tillfällig stängning av katodmaterialproduktionen vid Northvolt Ett Upstream 1.
  • Övergång till att köpa katodmaterial från externa leverantörer.

Trots dessa utmaningar fortsätter Northvolt att arbeta för en robust och hållbar leverantörskedja. Bolaget har en specifik process för att välja leverantörer och ställer krav på dem när det gäller miljö och mänskliga rättigheter.

Konsekvenser av en eventuell konkurs

En konkurs av Northvolt skulle få stora konsekvenser för den svenska och europeiska batterimarknaden. Det skulle vara ett bakslag för Europas ambitioner att minska sitt beroende av asiatiska batteritillverkare och att bli ledande inom grön teknologi. Det skulle kunna leda till ökat beroende av kinesiska batteritillverkare, vilket underminerar EU:s strategiska mål om teknologisk suveränitet och en grön omställning.

För Sverige skulle en konkurs innebära förlorade arbetstillfällen och investeringar. Skellefteå, där Northvolts fabrik ligger, skulle drabbas särskilt hårt. Etableringen av Northvolt i Skellefteå har bidragit till en befolkningsökning i kommunen, efter en period av nedgång och stagnation. En konkurs skulle kunna få negativa konsekvenser för den lokala ekonomin och befolkningsutvecklingen.

En konkurs skulle också påverka de biltillverkare som har avtal med Northvolt. Porsche och Audi, som planerar att använda Northvolts batterier i sina kommande elbilsmodeller, riskerar att drabbas av förseningar. Även Novo Energy, som tillsammans med Volvo bygger en batterifabrik i Torslanda, kan påverkas av Northvolts kris.

Utöver detta skulle en konkurs av Northvolt få internationella konsekvenser. Flera danska pensionsfonder har investerat i bolaget och riskerar att förlora stora summor pengar.

Det är också viktigt att notera att en konkurs skulle påverka de pågående utredningarna om olyckor på Northvolt, inklusive dödsfall. Även om det inte går att utkräva ansvar från ett konkursat bolag, kan chefer hållas personligt ansvariga.

Slutligen kan de anställda på Northvolt riskera att stå utan lön, då den statliga lönegarantin inte gäller vid en rekonstruktion enligt amerikansk lag (Chapter 11).

Slutsats

Northvolts kris är en väckarklocka för Europas batteriindustri. Den visar på de stora utmaningar som finns med att bygga upp en konkurrenskraftig batteriproduktion i Europa och att utmana de asiatiska jättarna. Bolaget har ställts inför en komplex situation med finansiella svårigheter, produktionsutmaningar och ökad konkurrens.

Northvolts fall är också en varning för EU:s Clean Industrial Deal, som syftar till att främja grön teknologi i Europa. Det visar att det inte räcker med att enbart satsa på enskilda ”mästarföretag” som Northvolt, utan att det krävs en mer diversifierad strategi för att bygga upp en robust och konkurrenskraftig industri.

För att lyckas behöver Europa satsa på långsiktighet, innovation och samarbete. Det krävs också en stark politisk vilja att stödja den europeiska batteriindustrin. Samtidigt är det viktigt att dra lärdomar av Northvolts misstag och undvika att upprepa dem.

Northvolts framtid är oviss, men bolagets öde kommer att ha stor betydelse för Europas gröna omställning. En konkurs skulle vara ett bakslag för den gröna omställningen, inte bara i Sverige utan även i Europa. Det är därför viktigt att följa utvecklingen noga och analysera vilka lärdomar som kan dras av Northvolts kris.

ANNONS (EXTERN LÄNK)