Svenska folkets medievanor 2024: En sammanfattning

Publicerad:

Mediebarometern 2024, en undersökning genomförd av Nordicom vid Göteborgs universitet, ger en inblick i den svenska befolkningens medievanor. Undersökningen visar att den samlade mediekonsumtionen i Sverige under 2024 låg kvar på samma höga nivåer som de senaste åren.

Rörlig bild och sociala nätverkstjänster dominerar

Rörlig bild, inklusive tablålagd och strömmad TV, webb-TV och videoklipp, var det mest konsumerade mediet under 2024. Hela 96 procent av befolkningen tittade på rörlig bild under en genomsnittlig dag. Sociala nätverkstjänster kom på andra plats med en daglig räckvidd på 84 procent. Användningen av sociala nätverkstjänster har dubblerats sedan 2010-talet.

Digitalt läsande ökar

Dagstidningens digitala räckvidd fortsatte att öka, medan papperstidningens läsarantal minskade. Hela 66 procent av befolkningen läste dagstidning en genomsnittlig dag, varav 58 procent digitalt och 20 procent på papper.

Radio och musiklyssnande stabilt

Radiolyssnandet låg stabilt, med 78 procent av befolkningen som lyssnade på radio i någon form en genomsnittlig dag. Bilradion var det vanligaste sättet att lyssna på radio.

Bokläsning fortsatt populärt

Bokläsningen höll ställningarna, med 51 procent av befolkningen som läste en bok en genomsnittlig dag. Skönlitteratur var den mest lästa genren, och tryckta böcker var fortfarande det vanligaste formatet.

Tidskrifter minskar

Tidskrifters räckvidd har minskat sedan början av 2000-talet, och 2024 läste 35 procent av befolkningen en tidskrift en genomsnittlig dag.

ANNONS (EXTERN LÄNK)