Grönt ljus för utvecklingen av Norra hamnen i Malmö

Av:

I en betydelsefull vändning för Malmös framtid har Högsta domstolen beslutat att inte bevilja prövningstillstånd för det överklagande som Naturskyddsföreningen i Skåne gjort angående Malmö stads ansökan om utfyllnad i Norra hamnen. Detta innebär att Mark- och miljööverdomstolens tidigare beslut står fast, vilket öppnar dörrarna för en omfattande utveckling av hamnens kapacitet.

I januari 2024 godkände Mark- och miljööverdomstolen Malmö stads plan att skapa en konstgjord halvö genom utfyllnad i Norra hamnen. Denna satsning syftar till att möjliggöra hantering av större fartyg och en ökad mängd gods, vilket är avgörande för att stärka regionens transportinfrastruktur och bidra till den gröna omställningen. Genom att flytta den kommersiella delen av hamnverksamheten längre ut från stadens centrum, öppnas nya möjligheter för hållbara transportlösningar, inklusive en utbyggnad av järnvägen för godstransporter.

Andreas Schönström, kommunalråd och ordförande för tekniska nämnden, uttrycker sin glädje över beslutet: ”Det här betyder att vi kan fortsätta att planera för Malmös utveckling i området, vilket är värdefullt för staden men framför allt för hamnen. Utbyggnaden ger oss en yta motsvarande 52 fotbollsplaner och är en nödvändighet för att skapa hundratals nya arbetstillfällen.”

Barbara Scheel Agersnap, vd för Copenhagen Malmö Port, ser också positivt på beslutet: ”Vi är glada över en ny utfyllnad i Norra Hamnen som skapar nya, potentiella affärsmöjligheter för vår verksamhet. Det är ett viktigt steg för hamnens utveckling.”

Arbetet med utfyllnaden kommer att genomföras genom att en vall byggs i vattnet, där massor kommer att läggas. Denna process beräknas ta omkring tio år, och marken förväntas vara klar för hamnverksamhet runt 2040–2045.

Det är värt att notera att utfyllnaden kommer att ske i ett område som redan är starkt påverkat av hamnverksamhet. Kritiker, som Naturskyddsföreningen, har påpekat att arbetet innebär att en betydande del av havsbottnen, där ålgräsängar finns, kommer att försvinna. Malmö stad har dock framhävt det starka allmän- och samhällsintresset som denna utveckling medför, vilket nu bekräftas genom Högsta domstolens beslut.

Olle Anderberg, hamnstrateg på Malmö stad, uttrycker sin lättnad över beslutet: ”Vi har väntat länge på att starta detta arbete, och det känns jättebra. Det är positivt för att utveckla hamnens strategiska läge och för godshanteringen i Malmö.”

Med detta beslut kan Malmö nu se fram emot en framtid där hamnen inte bara växer i kapacitet utan också bidrar till en mer hållbar och klimatsmart transportlösning för regionen.

Malmö Norra Hamn är en viktig del av Malmös infrastruktur och ekonomi. Här är några fakta om hamnen:

Fakta

  • Läge: Norr om centrala Malmö, på utfylld mark.
  • Ägare: Copenhagen Malmö Port AB (CMP), som även äger Köpenhamns hamn.
  • Funktion: Hanterar gods- och passagerartrafik, med fokus på import av bilar, färjetrafik och containerhantering.

Historik

  • Anlades med fyllnadsmassor från bygget av Citytunneln.
  • Utbyggnad påbörjades 2009 med nytt färjeläge och ny containerhamn.

Verksamhet

  • Malmö Industrial Park: Område i hamnen med företag inom logistik och industri.
  • CMP: Hanterar hamnens funktioner inom järnväg via kombiterminal, färjetrafik, container och bulk.
  • Färjetrafik: Nordö Link trafikerar Travemünde tre gånger dagligen.
  • Import av bilar: En viktig del av hamnens omsättning, bland annat Toyota använder hamnen för att leverera fordon till Sverige och andra nordiska länder.

Framtid

  • Utbyggnadsplaner för att kunna ta emot större fartyg och hantera en ökad mängd gods.
  • Planer på att skapa en konstgjord halvö genom en utfyllnad i Norra hamnen.

Övrigt

  • E.ON driver ett fjärrvärmeverk i hamnen baserat på flis och träavfall.
  • Hamnen har ett strategiskt läge som gör det enkelt att hantera varuflöden över hela norra Europa.
ANNONS (EXTERN LÄNK)