Nyhamnen i Malmö förvandlas från ett industriellt hamnområde till ett modernt havsnära boende och kontorsområde. Förvandlingen är minst lika omfattande som Västra hamnen som påbörjade sin stora omvandling för snart 25 år sedan. Bo01 blev den stora starten för Västra hamnen, men för Nyhamnen smyger den sig på i flera etapper som redan påbörjats i anslutning till centralstationen.

Carlsgatan
Omvandlingen av Carlsgatan i Malmö är i full gång! En ny domstolsbyggnad och en stor kontorsbyggnad står redan klara, och på södra sidan av gatan har två bostadsprojekt påbörjats. Ombyggnaden av gatan sker etappvis, från väster till öster, och under tiden anläggs ett provisoriskt torg för att skapa en trivsam och säker miljö.
Carlsgatan, som ligger i den södra delen av Nyhamnen, har länge varit en ren genomfartsgata. Men nu omvandlas den till en mer levande stadsgata med blandad bebyggelse, bestående av både kontor och bostäder. Gatan omges av befintliga byggnader, bland annat stadens gamla slakthus från 1904, som ger området en unik karaktär.
Utvecklingen av Carlsgatan startade med kontorshusen Glasvasen och Foajén samt bostadshuset Malmö Living, norr om Malmö Centralstation. Nu fortsätter utbyggnaden österut med fler kontor och bostäder, bland annat en ny tingsrätt och förvaltningsrätt. Totalt planeras det för 366 nya bostäder, både hyresrätter och bostadsrätter.
Målet med omvandlingen av Carlsgatan är att skapa en attraktiv och trygg stadsmiljö med goda kommunikationer. Gatan ska bli en plats där människor vill bo, arbeta och vistas.
Här är några av de viktigaste punkterna i omvandlingen av Carlsgatan:
- Nya byggnader: En ny domstolsbyggnad, en stor kontorsbyggnad och 366 nya bostäder.
- Ombyggnad av gatan: Gatan ska bli mer levande och trafiksäker, med bland annat fler cykelvägar och grönska.
- Provisoriskt torg: Ett provisoriskt torg anläggs under byggtiden för att skapa en trivsam och säker miljö.
- Från baksida till framsida: Carlsgatan ska bli en attraktiv och trygg stadsmiljö med goda kommunikationer.

Hans Michelsensgatan
En detaljplan för Hans Michelsensgatan i Nyhamnen är under arbete. Målet är att omvandla gatan till en grön och attraktiv stadshuvudgata, en kollektivtrafiknod och en central del av Nyhamnen med ett dynamiskt och tillgängligt stadsliv.
Sträckning och funktioner
Hans Michelsensgatan sträcker sig från Universitetsbron i väster till Västkustvägen i öster. Den nya detaljplanen ska ta hänsyn till funktioner för gående, cyklister, kollektivtrafik, biltrafik och genomfartstrafik.
Tidplan och koppling till MalmöExpressen
Detaljplanens tidsplan påverkas av den planerade starten för stadsbussen MalmöExpressen, linje 2. Att fastställa gatans sträckning är avgörande för att kunna fortsätta utvecklingen av Nyhamnen och planera kommande etapper med bostadskvarter.
Planarbete och fokusområden
Planarbetet innefattar bland annat:
- Analys av gatans sträckning och bredd
- Konsekvenser för stadsmiljön och gatans upplevelse
- Klimatskydd, grönska och olika trafikslag
Mål för detaljplanen
Detaljplanen strävar efter att:
- Skapa förutsättningar för en attraktiv och effektiv kollektivtrafik
- Främja hållbart resande
- Skapa ”levande bottenvåningar” med handel och service
- Bidra till etablering av olika näringar och kulturverksamheter i Nyhamnen

En historisk hamnbyggnad omvandlas till en modern mötesplats
Magasin M1, en vacker och historisk hamnbyggnad i Malmös Nyhamnen, genomgår en spännande förvandling. Byggnaden, som ursprungligen fungerade som lager för import- och exportvaror, ska nu renoveras och omvandlas till en modern mötesplats med publika verksamheter.
Nytt liv i Nyhamnen
M1:s nya identitet syftar till att ge liv och rörelse till den framväxande stadsdelen Nyhamnen. Den renoverade byggnaden kommer att bli ett attraktivt besöksmål för både Malmöbor och turister, och erbjuda en unik blandning av kultur, historia och moderna faciliteter.
Detaljplan för framtiden
Detaljplan 5602, godkänd i slutet av 2020, ger ramarna för M1:s omvandling. Planen fokuserar på att bevara byggnadens unika karaktär och kulturhistoriska värde, samtidigt som den möjliggör moderna funktioner och anpassningar.
En fascinerande konstruktion
M1 uppfördes mellan 1919 och 1921 och representerar en banbrytande konstruktion för sin tid. Byggnaden kännetecknas av pelare i rader, synliga kapitäler och bjälklag i armerad betong, vilket skapar stora, öppna ytor på varje våningsplan. Den norra fasaden pryds av terrasser och perronger, en kvarleva från byggnadens tid som aktiv hamnmagasin.
Högt kulturhistoriskt värde
Magasin M1 har tilldelats rivningsförbud och omfattas av skydds- och varsamhetsbestämmelser tack vare sitt betydande kulturhistoriska värde. Den nya detaljplanen säkerställer att byggnadens karaktär bevaras under renoveringen och i framtida användning.
Möjligheter för publika verksamheter
Ambitionen är att M1 ska fyllas med publika och kulturella verksamheter, som museum, konsertlokal, studios och utbildningsverksamhet. Kontor och publika centrumfunktioner kan också utgöra en del av den dynamiska miljön.
Lifra tar ansvar
Hösten 2020 sålde Malmö stad själva byggnaden till fastighetsbolaget Lifra, som nu ansvarar för renoveringen och omvandlingen av Magasin M1. Lifra har en ambitiös vision för att skapa en levande och attraktiv mötesplats i Nyhamnen, med respekt för byggnadens historia och unika karaktär.
M1:s framtid ser ljus ut
Omvandlingen av Magasin M1 symboliserar Malmös strävan att kombinera historiskt arv med modern stadsutveckling. Byggnaden har potential att bli en ikonisk symbol för Nyhamnen och en viktig del av Malmös kulturella identitet.

Smörkajen
Smörkajen, beläget vid havet och Malmö Centralstation, utgör det första steget i skapandet av en tät och hållbar stadsdel i centrala Malmö. Området kommer att erbjuda en blandning av bostäder, verksamheter, rekreation och grönska, samt tillgängliga kajer och attraktiva mötesplatser.
Tidplan
- Detaljplanen beräknas gå ut på granskning under 2025.
- Markanvisningar blir aktuella när planen vunnit laga kraft.
- De första byggprojekten kan stå klara tidigast ca 2028.
Utveckling av Euroterminalen
Samtidigt pågår arbete med att se över Euroterminalens funktioner kopplat till omvandlingen av Stockholmskajen.
Utfyllnad av hamnbassängen
Vissa delar av utbyggnaden kräver utfyllnad och uppgrundning av hamnbassängen, vilket kräver lagakraftvunnen vattendom.
Smörkajens historia
Smörkajen, bestående av Ångbåtsbron, gamla Ångfärjekajen, Skeppsbron, Stockholmskajen och Bylgiahuset, har en rik historia som in- och utskeppningshamn för diverse varor och resenärer.
En ny karaktär
Med sitt unika läge vid vattnet och maritima historia får Smörkajen en helt ny karaktär. Olika kvartersformer, mötesplatser och stråk skapar en attraktiv miljö med nya bostäder och arbetsplatser.
Trafik och infrastruktur
Hans Michelsensgatan får en ny sträckning och byggs ut för framtida trafikslag. Smörkajens gator prioriterar gående och cyklister. En gång- och cykelbro över Malmö inre hamn kopplar samman Smörkajen med Universitetsholmen och Varvsstaden.
Hållbarhet och stadsliv
Smörkajen blir en tät stadsdel med bostäder, kontor och verksamheter. Kajerna rustas upp och blir attraktiva för både boende och besökare. Skeppsbrokajen omvandlas till ett grönskande promenadstråk. Befintliga kvaliteter tas tillvara och utmaningar som höjda havsnivåer, mobilitet och buller hanteras. Smörkajen skapar nya stadsmiljöer med grönska, ett levande marint ekosystem och möjligheter till en hållbar livsstil.


Sammanfattning av Nyhamnen i punktform
Läge: Vid havet, direkt anslutning till Malmö Centralstation.
Vision: En attraktiv och hållbar stadsdel med en blandning av bostäder, verksamheter, handel och service.
Utbyggnad: Etappvis under flera decennier. Norr och öster om Malmö Centralstation är utvecklingen redan igång. Sista etappen beräknas vara klar 2050.
Mål:
- 7-9 000 bostäder
- 15-21 000 nya och gamla arbetsplatser
Pågående arbete:
- Detaljplanearbete för Hans Michelsensgatan (utvidgas och ges ny sträckning)
- Detaljplanearbete för Smörkajen
- Detaljplaner för områden kring Vintergatan och Jörgen Kocksgatan
- Utveckling av kontor och bostäder öster om Malmö Centralstation
- Ombyggnad av gator för flera trafikslag
Nyhamnsbassängen:
- Grundas upp för att återfå marint liv och fungera i bebyggd stadsmiljö
Kajerna:
- Görs tillgängliga och attraktiva för Malmöbor och turister
- Planer på en stadspark och badplatser
Från industri- och hamnområde till attraktiv stadsdel:
- Nyhamnen var Malmös pulserande hamn för 150 år sedan
- Nu knyts staden, hamnen och havet återigen samman
- Gammal utfyllnad av Öresund används för framtidens bostäder, arbetsplatser och gröna miljöer
Fördjupad översiktsplan:
- Antogs av Malmö kommunfullmäktige i december 2019
- Syftar till att stärka Malmös attraktivitet för boende, etablering och näringsliv
Nyhamnen representerar en spännande förvandling och en viktig del av Malmös framtid.
Artikeln har uppdaterats den 4 mars 2024 i avsnittet om Smörkajen.














