Efter att under flera år varit en bygg- och anläggningsplats står äntligen Trelleborgs nya hamn färdig. Den 5 april firas detta genom att inviga hamnens fyra nya färjelägen, tillsammans med infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Sedan hamnutbyggnaden startade har Trelleborgs Hamn förlängt Sverige med 550 meter söderut, byggt 3 km långa nya vågbrytare, använt 600 000 ton sten som togs sjövägen från Halmstad, muddrat 1,7 miljoner kubikmeter, skapat 50 hektar nytt land där det tidigare var hav samt finns numera 5 400 meter kaj i hamnen.
Investeringen och utbyggnaden av Trelleborgs Hamn gör det möjligt att möta framtida volymökningar av gods, väsentligt öka kapaciteten med intermodala godstransporter, gods på järnväg och förmåga att ta emot nästa generations RoRo-fartyg, så kallade Green Ships, med betydligt mindre klimatpåverkan men väsentligt större kapacitet.
− Det är riktigt roligt att de investeringar och satsningar som vi hittills gjort nu är verklighet och ingen vision längre. Nu ser vi fram emot att kunna välkomna TT-Lines första Green Ship Nils Holgersson under kvartal 2. Utan våra nya färjelägen hade det inte varit möjligt att ta emot så stora fartyg. Tillsammans med våra rederikunder TT-Line, Stena Line och Unity Line har vi utformat den nya hamnen för att klara en kapacitetshöjning av ökade godsvolymer och passagerartrafik i framtiden, säger vd Jörgen Nilsson, Trelleborgs Hamn.
Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn, en av Sveriges fem corehamnar samt Sveriges enda hamn med järnvägsfärjor. Hamnen är en viktig nod för Sveriges import och export, och har med det en viktig betydelse och roll för Sveriges klimatomställning av godstransporter 2030/2045. Hamnen stärker Sveriges corehamnars kapacitet samt de TEN-T-nätverk som hamnen ingår i.
På gästlistan till invigningen den 5 april finns representanter från statliga myndigheter, corehamnar samt näringsliv kopplat till sjöfart och logistik. Under invigningen beskriver Trelleborgs Hamn samt företrädare för Sveriges övriga fyra corehamnar sin betydelse för Sveriges klimatomställning och handel, samt vikten av att stärka och öka kapaciteten av intermodala godstransporter, dvs integrerade transporter mellan landsväg, järnväg och sjöfart.
Hamnens flytt ger plats för Sjöstaden
Såsom viktig godsnod och port till södra Sverige, är Trelleborg specifikt utpekat som regional kärna. Det strategiska läget i Öresundsregionen med närhet till övriga Europa ska tas tillvara. I ett sammanhållet stadsutvecklingsprojekt, Kuststad 2025, planeras för nya bostäder i Sjöstaden och ett modernt verksamhetsområde med unikt läge för logistikverksamhet.
− En ringväg runt staden och en östlig hamninfart med uppställningsytor utanför hamnområdet gynnar hamnens tillväxt. En stärkt infrastruktur är också en absolut förutsättning för stadens utveckling och för etableringen av nya, innovativa företag, säger Fredrik Geijer, kommundirektör, Trelleborgs kommun.