Läroplansutredningen föreslår fokus på kunskap och tydlighet

Publicerad:

Läroplansutredningen har presenterat sitt betänkande ”Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande” (SOU 2025:19), vilket innebär omfattande förändringar i den svenska läroplanen. Utredningen syftar till att förbättra elevers lärande och kunskapsutveckling genom en tydligare nationell styrning och ett ökat fokus på undervisning. Under en pressträff idag den 26 februari 2025 lämnades utredningen över till skolministern.

Bakgrund

Utredningen konstaterar att tidigare reformer, särskilt de från 1990-talet, har bidragit till försämrade kunskapsresultat. Dagens läroplaner anses vara daterade, otydliga och präglade av en bristande koppling mellan de inledande delarna och kursplanerna. Lärarnas roll har förändrats över tid, med ökade krav på individualisering och anpassning, vilket har påverkat undervisningen.

Förslag i den nya läroplanen

Utredningen föreslår en rad förändringar som syftar till att stärka kunskapsinriktningen och förbättra undervisningen.

  • Revidering av läroplanens inledande delar:
    • De inledande delarna ska uppdateras för att bättre spegla dagens samhälle och dess utmaningar.
    • Fokus ska ligga på kärnfulla formuleringar och balans mellan olika områden.
    • Skolans värdegrund ska bevaras, men anpassas till övriga delar av läroplanen.
    • Texterna ska vara aktuella och hållbara över tid, utan onödig detaljreglering.
  • Tydligare kursplaner:
    • Kursplanerna ska bli tydligare och mer konkreta, med fokus på vad eleverna ska lära sig och när.
    • En ny struktur föreslås, där varje kursplan tydligt anger ämnets bidrag till skolans övergripande mål.
    • De begrepp som används i kursplanerna behöver bli mer ämnesspecifika.
    • Kursplanerna ska innehålla tydligare anvisningar om undervisningens genomförande.
  • Stärkt fokus på läsning:
    • Läsningens betydelse ska lyftas fram i kursplanerna i alla ämnen.
    • Mål och innehåll som berör läs- och skrivinlärning ska konstrueras med utgångspunkt i systematisk och explicit undervisning med phonics som grund.
    • Kommentarer och exempel bör bidra till förståelse för den vetenskapliga grunden för läsundervisningen.
  • Digitalisering med försiktighet:
    • Skrivningar om digital kompetens i de inledande delarna av läroplanerna ska ersättas med mer konkreta skrivningar i kursplanerna.
    • Försiktighet och restriktivitet bör gälla i förhållande till digitala inslag i undervisningen, särskilt i lågstadiet.
    • Innehåll om digitaliseringens påverkan på samhället och ett kritiskt förhållningssätt kan finnas med i senare årskurser.
  • Totalförsvar och beredskapsfrågor:
    • Kunskaper om totalförsvar och Nato ska skrivas in i kursplanen i samhällskunskap i högstadiet.
    • Det bör analyseras om andra ämnen än samhällskunskap ska ha innehåll som relaterar till totalförsvar och beredskapsfrågor.
  • Kommentarer och exempel:
    • Regeringen bör säkerställa att det tas fram nationellt fastställda kommentarer till läroplanerna samt exempel på god undervisning.
    • Dessa kommentarer och exempel bör vara färdiga till införandet av de nya läroplanerna.

Implementering och uppföljning

Utredningen betonar vikten av en bred implementering av de nya läroplanerna, involverande olika myndigheter, kommuner, lärare, skolledare och forskare. Kommentarer till läroplanerna bör finnas på plats före den 1 juli 2028, då de nya styrdokumenten börjar gälla.

Konsekvenser

Förslagen förväntas leda till en förändrad lärarroll, med mindre fokus på individanpassning och mer på lärarledd undervisning i grupp. Detta kan bidra till att göra läraryrket mer attraktivt och höja lärarnas status. De nya kursplanerna ska vara mer detaljerade och precisa, vilket underlättar läromedelsproducenternas kvalitetssäkringsprocesser.

Analys

Den nya läroplanen innebär en tydlig förskjutning mot en mer kunskapsorienterad skola, där läraren får en starkare roll i undervisningen. Genom att tydliggöra kursplanerna och betona grundläggande färdigheter som läsning, skapas bättre förutsättningar för elevernas kunskapsutveckling. Samtidigt är det viktigt att implementeringen sker på ett sätt som inte begränsar lärarens professionella handlingsutrymme.

Summering

Läroplansutredningens förslag innebär en omfattande reform av den svenska läroplanen. Med ett ökat fokus på kunskap, tydlighet och lärarledd undervisning, syftar de nya läroplanerna till att förbättra elevers kunskapsresultat och stärka läraryrket. Utredningens förslag kommer nu att remitteras och beredas av regeringen, och det återstår att se vilken slutgiltig form de nya läroplanerna kommer att få.

Fördjupande läsning

Källa: Regeringen

Fast knapp