Nu införs nattligt körförbud på Bergsgatan, men inte utan kritik

Publicerad:

Malmö stad har infört ett nattligt körförbud på Bergsgatan i ett försök att minska buller och öka tryggheten för de boende. Från och med den 28 april är det förbjudet att köra motorfordon på Bergsgatan mellan klockan 23.00 och 05.00, och förbudet gäller till och med september.

Bakgrunden till beslutet

Trafikutskottet i Malmö beslutade tidigare i april att införa detta tidsbegränsade trafikförbud på grund av de påtagliga problemen med buskörning och buller på gatan. Bergsgatan är en av Malmös mest trafikerade gator, och boende har under en längre tid klagat på nattliga störningar. Tidigare åtgärder, som att sänka hastigheten, har inte gett tillräcklig effekt.

Målet med förbudet

Genom att införa ett nattligt körförbud hoppas staden kunna skapa en lugnare och trivsammare miljö för de som bor i området. Förbudet syftar till att förbättra livskvaliteten för de boende genom att minska störande ljud och öka känslan av trygghet under kvälls- och nattetid. ”Det här är ett försök att skapa en lugnare och mer trivsam miljö för alla som bor i området. Vi har under lång tid fått in synpunkter på nattlig störning, och nu testar vi denna åtgärd,” säger Sara Forslund, sektionschef på fastighets- och gatukontoret.

Undantag och fortsatta åtgärder

Vissa samhällsnyttiga fordon, som ambulans och hemtjänst, är undantagna från förbudet. Det är fortfarande tillåtet att cykla på Bergsgatan, och flera busslinjer trafikerar också gatan. Förbudet är ett test som kommer att utvärderas under hösten, och Malmö stad utreder samtidigt om liknande åtgärder behövs på andra gator i centrum. Beslut om eventuella ytterligare åtgärder kommer att tas i maj. ”Genom ett tydligt förbud kan vi bättre stötta polisens arbete och förbättra vardagen för de boende,” menar Joakim Florén, enhetschef på fastighets- och gatukontoret.

Oppositionens kritik

Sverigedemokraterna Malmö är emot förbudet. Oppositionsråd Magnus Olsson (SD) menar att risken är att problemet med vansinneskörningar endast flyttas till andra platser i staden. Han anser också att förbudet drabbar skötsamma Malmöbor genom att inskränka deras rörelsefrihet. SD Malmö framhåller att polisen redan har resursbrist och ifrågasätter hur de ska kunna upprätthålla förbudet på ännu fler gator. Enligt Olsson är det orimligt att stänga av den ena gatan efter den andra när problemet flyttar sig. Istället för förbud föreslår SD Malmö att polisen ska få ökade befogenheter, som att beslagta fordon direkt på plats. Dessa lagändringar utreds nu i riksdagen.

Fast knapp