Öresundsregionen: 25 år av samarbete över bron

Publicerad:

Den 1 juli 2000 invigdes Öresundsbron, en händelse som markerade starten på en ny era för Danmark och Sverige, och inte minst för det politiska och regionala samarbetet över sundet. Bron blev mer än bara stål och betong; den blev en katalysator för integration, tillväxt och nya möjligheter i den region som idag kallas Greater Copenhagen. Under de 25 år som gått sedan dess har regionen genomgått en omvälvande utveckling, präglad av både framgångar och utmaningar.

Från Öresundskommitté till Greater Copenhagen

Det politiska samarbetet över Öresund har djupa rötter, men intensifierades markant efter brons öppnande. Det som började som ett samarbete mellan Malmö och Köpenhamn i Öresundsrådet utvecklades 1993 till Öresundskomiteen, där fler lokala och regionala aktörer från Skåne och Själland ingick. Visionen, starkt driven av politiker som Ilmar Reepalu i Malmö och Jens Kramer Mikkelsen i Köpenhamn, var tydlig: att skapa en integrerad arbetsmarknad och en internationellt konkurrenskraftig metropolregion.

För att stärka samarbetet och skapa bättre balans omvandlades Öresundskomiteen 2016 till Greater Copenhagen. Idag omfattar samarbetet Region Skåne, Region Halland, Region Hovedstaden, Region Sjælland samt alla 85 kommuner inom dessa regioner. Denna breddning har gett organisationen större politisk tyngd och legitimitet, både regionalt och gentemot de nationella regeringarna.

Tillväxt, pendling och demografi

Sedan år 2000 har Greater Copenhagen-regionen upplevt en betydande utveckling:

  • Ekonomi: BNP-tillväxten har varit 49 procent fram till 2021, starkare än Danmark som helhet men något lägre än Sverige. BNP per capita har ökat med 28 procent. Produktiviteten har också ökat, men mer i den svenska delen än den danska.
  • Befolkning: Regionen har vuxit med över 700 000 invånare till 4,5 miljoner (2023). Skåne har haft den starkaste procentuella tillväxten (26%). Samtidigt ökar försörjningskvoten, vilket pekar på framtida utmaningar med arbetskraftsförsörjning.
  • Arbetsmarknad: Sysselsättningsgraden är idag likartad i regionen jämfört med Sverige och Danmark nationellt. Arbetspendlingen över bron nådde rekordnivåer under 2024 med 22 500 dagliga pendlare, efter en nedgång under pandemin. Majoriteten pendlar från Sverige till Danmark.

Kriser som prövat samarbetet

De senaste 25 åren har inte varit utan prövningar. Finanskrisen 2008 ledde till en kraftig nedgång i pendlingen från Sverige till Danmark. Migrationskrisen 2015, då Sverige införde ID-kontroller med transportöransvar, innebar ett abrupt slut på 50 års passfrihet i Norden och skapade stora problem för pendlare och resenärer. Kort därefter kom Covid-19-pandemin 2020 med nya gränsrestriktioner som ytterligare försvårade rörligheten och integrationen.

Dessa kriser blottlade sårbarheten i det gränsöverskridande samarbetet och bristen på samordning mellan länderna. Kritiker menar att gränskontrollerna varit symbolpolitik som skadat mer än de hjälpt. Samtidigt lyfter andra fram att just dessa kriser tvingade fram en tätare dialog och nya lösningar.

Lärdomar och framsteg

Trots motgångarna har samarbetet stärkts och utvecklats. Kriserna ledde till bildandet av Greater Copenhagen Task Force 2021, ett forum för dialog mellan regionen, regeringarna och näringslivet. Ett konkret resultat är det nya, uppdaterade Öresundsavtalet som undertecknades 2024 för att underlätta för pendlare. Man har också enats om att hålla transitkorridorer öppna vid eventuella framtida kriser. Arbetet med att identifiera och undanröja gränshinder, bland annat genom Gränshinderrådet, pågår kontinuerligt.

Vägen framåt: Infrastruktur och fortsatt integration

Blickar man framåt finns flera viktiga frågor på agendan. Den kommande Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland väntas få stor betydelse även för Greater Copenhagen, vilket ställer krav på infrastrukturinvesteringar och planering. Diskussionen om nya fasta förbindelser över Öresund, till exempel en metro mellan Malmö och Köpenhamn, fortsätter.

Att fortsätta stärka arbetsmarknadsintegrationen, underlätta för företagande och främja kulturellt utbyte och språkförståelse är avgörande för att regionens fulla potential ska kunna realiseras. Det starka nordiska samarbetet, inte minst inom säkerhetspolitiken efter Sveriges och Finlands NATO-medlemskap, ses också som en viktig faktor för regionens framtida utveckling.

Öresundsregionens resa under 25 år med bron är en berättelse om visioner, politisk vilja, ekonomisk utveckling och mänsklig integration över en nationsgräns. Även om hinder kvarstår och nya utmaningar väntar, visar historien att samarbetet över sundet är livskraftigt och avgörande för att bygga en stark och attraktiv framtid för hela regionen.

Källa: Rapporten ”25 år av politiskt samarbete i en bro-region” utgiven av Greater Copenhagen

Fast knapp