Skåne Plus
Swedbanks kunder drabbade av felaktiga negativa saldon på grund av IT-problemFelmeddelanden på Swedbanks webb och app.

Swedbanks kunder drabbade av felaktiga negativa saldon på grund av IT-problem

Swedbank har allvarliga IT-problem sedan igår kväll. Många kunder har negativt saldo på sina konton vilket gör att de inte kan betala med kort, ta ut kontanter eller betala räkningar. Även betalsystemet Swish är drabbat. Swedbank garanterar att det är bara visningen av saldot som är felaktigt. Korrekta belopp finns fortfarande på alla konton.

Swedbank säger att de har identifierat felet, men har i skrivande stund inte något tid då problemen ska vara åtgärdade.

Uppdaterad information från Swedbank 29 april 12:50:

Vi har en pågående IT-störning som innebär att vissa kunder har felaktiga saldon på sina konton. Orsaken till störningen är en planerad uppdatering av våra interna system som gått fel. Vi beklagar givetvis detta och arbetar så snabbt vi kan för att lösa problemet.
Våra kunder kan känna sig trygga med att deras pengar och information är säkra hos oss. Som kund behöver du inte göra något. Om du däremot anser dig ha lidit ekonomisk skada pga. störningen ska du kontakta banken. Vi kommer att hantera de kundförfrågningar vi får individuellt och de hanteras enligt gängse rutiner och avtal.

Uppdaterad information från Swedbank 29 april 17:50:

Det tekniska felet är nu löst och saldouppgifterna rättas. De kunder som haft felaktigt information på kontot kan nu successivt, under kvällen, se korrekta saldon. Om man som kund anser sig ha lidit ekonomisk skada på grund av störningen ska man kontakta banken. Vi kommer att hantera de kundförfrågningar om ersättning som kommer in enligt gängse rutiner och avtal. Vi ber om ursäkt och beklagar det stök och de problem störningen har inneburit. Våra kunders pengar har hela tiden varit trygga.

Uppdaterad information från Swedbank 30 april 10:00:

Nu är arbetet med att rätta saldouppgifter klart. Alla saldon ska nu vara uppdaterade och korrekta. Det kan finnas autogirobetalningar som inte har genomförts. Om detta kvarstår efter måndag behöver du som kund kontakta din mottagare. Vi ersätter dig som drabbats av förseningsavgifter på grund av detta.

Vi ber om ursäkt för det som har hänt och beklagar allt stök och de problem detta har inneburit.