Viktig seger för Skåne när regeringen gör nya infrastruktur­­­satsningar på järnvägen

Av:

Den 23 december 2022 avbröt regeringen planeringen för höghastighetsjärnväg. Detta gjorde framtiden för byggnation av ytterligare två spår på sträckan Lund-Hässleholm osäker. Idag har regeringen tagit beslut för att återigen starta processen för två nya spår på sträckan vilket är något Region Skåne jobbat för under året. Dessutom tillkommer flera viktiga åtgärder för det skånska järnvägssystemet.

Regeringen meddelade idag nya infrastruktursatsningar på Skåne, inte minst att planeringen av två nya spår på sträckan Lund-Hässleholm återigen sätter igång. Följande nya satsningar på det skånska tågsystemet annonserades idag:

De nya objekt som tillkommer i planen för 2022–2033 är:

  • Hässleholm – Lund, två nya spår
  • Ny planskild spårkorsning på Malmö bangård
  • Anläggande av fler plattformsspår i banhallen på Malmö C
  • Utbyggnad till dubbelspår mellan Östervärns station och Malmö C
  • Förbigångsspår Slätthult (Södra stambanan)
  • Mötesspår på godsstråket genom Skåne
  • Förbigångsspår Rättelöv och spår 21 i Hässleholm (Södra stambanan)

– Dagens besked är oerhört glädjande för Skåne och skåningarna. Vi i Skåne har samlat oss över partigränserna för att gemensamt lyfta behovet av investeringar inför öppnandet av Fehnmarn Bält-förbindelsen, jag kan idag konstatera att vi har lyckats med det. Däremot borde inte planerna på nya spår mellan Lund-Hässleholm pausats från början, säger Anna Jähnke (M) ordförande för regionala utvecklingsnämnden. Detta kommer bli ett ordentligt lyft för de skånska pendlarna, avslutar hon.

De nuvarande spåren mellan Lund-Hässleholm är några av Sveriges absolut mest trafikerade och bland de med störst kapacitetsbrist. Trots att sträckan är dubbelspårig är kapacitetsutnyttjandet redan idag 97%. För att kunna möta ett större tågresande både i Sverige och för skånska pendlare är det helt nödvändigt att det byggs ytterligare spår.

– Det är bra att regeringen tagit åt sig av den skånska kritiken. Sträckan Lund-Hässleholm är en av de mest trafikerade i landet och redan idag nära kapacitetstaket. Utbyggnaden är helt nödvändig och vikten av den råder det bred enighet om över partigränserna, säger Anna Ingers (S) andre vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

– Ska det bli verklighet behöver tågkapaciteten i Skåne öka, inte bara på Södra stambanan, utan även på Malmö godsbangård och genom att slutföra arbetet med dubbelspår på hela Västkustbanan, säger Anna Pettersson, utvecklingsdirektör.

Genom Skåne rullar gods på räls både in till Norden och ut i Europa. Redan år 2029 kommer Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark öppna och då finns det goda möjligheter att bidra till en positiv klimatomställning där mer godstransporter görs på järnväg istället för på motorvägar.

ANNONS (EXTERN LÄNK)