Malmöfestivalen 2025 blev en dundrande succé och mer välbesökt än på många år. Under åtta dagar fylldes staden av musik, kultur, mat och oförglömliga upplevelser, vilket krönte festivalens 40-årsjubileum med ett nytt publikrekord.
Den 40-årsfirande festivalen lockade storpublik med en blandning av internationella stjärnor och den svenska artisteliten. Namn som Nancy Ajram, Timbuktu, Bob Hund, Victor Leksell och Miriam Bryant prydde scenerna och bidrog till den festliga stämningen. Festivalen, som avslutades med en fullsatt konsert med Miriam Bryant på Stora Scenen, såg en markant ökning av besökare på i stort sett alla spelplatser och områden jämfört med senare år. Även matområdet på Gustav Adolfs torg slog alla tidigare rekord.
En strategi som gav utdelning
Inför 40-årsfirandet valde festivalledningen en ny strategi. Istället för att satsa på ett fåtal dyra huvudakter, förstärktes alla delar av festivalen med extra resurser.
– Nu när vi är i mål kan vi verkligen säga att det har slagit fantastiskt ut! Det har varit folk överallt hela tiden på festivalen under de åtta dagarna. Man har hittat både till de stora scenerna på torgen, men även till de mindre scenerna och grönytorna runtomkring, säger Malmöfestivalens projektledare Helena Cedrins och Peter Lind.
Ett brett musikaliskt program
På Stora Scenen bjöds publiken på en stjärnspäckad uppställning. Bland höjdpunkterna fanns Bob Hunds avsked, DJ-stjärnan Salvatore Ganacci, Malmös egen hiphopstjärna Nuqi, och elektropopkungen Familjen. Dessutom intog schlagerdrottningen Pernilla Wahlgren och popstjärnan Ellen Krauss scenen, tillsammans med Timbuktu som uppträdde med Harlemgruppen The Rakiem Walker Project.
Den libanesiska världsstjärnan Nancy Ajrams konsert blev historisk. – Nancy Ajram är absolut ett av publikrekorden i Malmöfestivalens historia, och det är ju oerhört kul att det sker på ett 40-årsfirande, säger Helena Cedrins och Peter Lind. Festivalen avslutades av de populära artisterna Victor Leksell och Miriam Bryant.
Kultur, barnkalas och nya upplevelser
Kulturscenen Manegen blev en stor framgång och lockade 18 000 besökare, vilket tangerade fjolårets rekordsiffra. Här kunde man bland annat se dragföreställningen Club Mermaid med den engelska superstjärnan Charity Kase och den svensk-norska musik- och cirkusföreställningen Cirqus Hialøs.
Barnlandet var en annan populär destination som lockade tusentals unga besökare. Barnen fick prova på allt från att odla och experimentera till att bygga en ”Kaoskatedral”. Under pannkakskalaset med Pettson och Findus serverades hela 700 pannkakor.
Årets festival introducerade också flera nyheter, däribland en fotoutställning om festivalens historia och den nya programpunkten ”Malmö Talks”, där välbesökta och uppskattade samtal fördes med några av stadens främsta kulturprofiler på Stadsteaterns scen HIPP.
Försäljningsrekord för mataktörer
Matområdet utökades i år med större serveringar och fler foodtrucks, totalt 55 aktörer varav 22 var helt nya. Den superlokala dryckesfestivalen ”Sip of Malmö” på Gustav Adolfs torg blev en stor succé.
– Det har varit en lyckad vecka för många mataktörer och vi kan nu konstatera att det har slagits försäljningsrekord på både matområdet och serveringarna, säger projektledarna.
Med ett festivalområde motsvarande 89 fotbollsplaner och ett brett program som erbjöd både det välbekanta och det oväntade, ser Helena Cedrins och Peter Lind tillbaka på evenemanget med stolthet.
– Vi är superstolta! Vilket 40-årsfirande och vilken publik! Responsen vi fått under veckan är helt otrolig. Det blev mer än ett 40-årsfirande – det blev en folkfest som visade kraften i en stad som vill fira tillsammans, avslutar de.
























