Skåne Plus
Plocka fram stickorna och köp lite garn – Årets julklapp är det hemstickade plagget

Plocka fram stickorna och köp lite garn – Årets julklapp är det hemstickade plagget

Vi lever i en orolig omvärld. Kriget i Ukraina har orsakat stigande inflation och ökade energipriser. Samtidigt ser vi ett nyväckt intresse för hantverk. HUI har därför utsett det hemstickade plagget till Årets Julklapp 2022. I en tid av bildlig och bokstavlig kyla, som följd av oroligheter i världen representerar Årets Julklapp 2022 en varm kram i produktform att ge till sina nära och kära.

För trettiofemte året i rad utser HUI Årets Julklapp. De senaste åren har kantats av oroligheter. När pandemirestriktionerna släpptes i början av året startades krig i Europa, vi fick rekordhög inflation med stigande mat- och elpriser samt höjda räntor vilket skapat osäkerhet i de svenska hemmen. När pengarna räcker till mindre har vi behövt anpassa oss genom att vidta åtgärder så som att sänka värmen i våra hem, på skolor och arbetsplatser. I en tid av kyla och återhållsamhet söker vi oss tillbaka till det trygga och traditionella i julen – det hemstickade plagget behövs därför mer än någonsin.

– Det hemstickade plagget är ett sätt att visa omtanke för sina nära och kära, både genom att fysiskt värma upp mottagaren, men även med all omtanke som ligger bakom kreationen, säger Emma Hernell, VD på HUI.

Samtidigt har intresset för hantverk återuppväckts. Särskilt traditionellt hantverk som stickning har hittat en ny ung målgrupp som använder handarbetet som rekreation och som ett sätt att uttrycka sin unika identitet. Hashtagen ”#knittok” på Tiktok har nästan 400 miljoner visningar och innehåller korta inspirerande instruktionsvideos. Yarnbombing – stickad graffiti i offentliga miljöer trendar i flera storstäder och den engelska simhopparen Tom Daley som blev en stickningsinspiratör för många när han sågs sticka under OS i Tokyo, har lanserat egna sticknings-kit.

– Det hemstickade plagget ger konsumenterna chansen att ge bort en unik, hemmagjord julklapp. Årets julklapp kommer i alla typer av former, storlekar och kostnadsnivåer vilket fångar det skiftande världsläget som 2022 präglats av, säger Emma Hernell, VD på HUI.

Motivering

I en orolig tid, där ett krig i vårt närområde har lett till en ekonomiskt svår situation för många hushåll och stigande elpriser har bidragit till att många sänkt värmen i sina hem, på arbetsplatser och i skolor. Samtidigt har intresset för hantverk och DIY återuppväckts. Årets Julklapp 2022 är det hemstickade plagget – en värmande gest att ge bort till sina nära och kära.

Hur kriterierna uppfylls

Med utgångspunkt i rådande samhällstrender och svenskarnas aktuella och framtida konsumtionsbeteenden utses Årets julklapp utifrån tre kriterier, varav minst ett måste uppfyllas:

  • Årets julklapp ska representera den tid vi lever i
  • Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
  • Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
Årets julklapp ska representera den tid vi lever i

När pandemirestriktionerna släppte i början av året gick Ryssland in i Ukraina och vi fick krig i Europa. Under året har ekonomiska oroligheter spelat en stor roll i svenskarnas vardag med höjda räntor, energikris som drivit upp priset på elektricitet och hög inflation. Vi går in i en tid där svenskarna får sänka värmen i sina hem och där det finns en generell orolighet inför hur framtiden kommer se ut. Det hemstickade plagget representerar en värmande kram i produktformat som svenskarna kan ge bort för att visa omtanke för sina nära och kära samtidigt som det värmer upp användaren i kylan.

Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse

Under pandemin var klädhandeln en av de branscher som tog en stor smäll när vi inte vistades i sociala sammanhang likt tidigare. Samtidigt har intresset för hantverk ökat och spridit sig till olika typer av konsumentgrupper i samhället. Ungdomar konsumerar korta och inspirerande instruktionsvideos kring stickning på ”#Knittok” på TikTok. Tillsammans med de ekonomiska oroligheter som råder och en energikris som bidrar till att många får dra ner på värmen i sina hem ökar även behovet av värmande plagg.

Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter

Svenskarna längtar efter att få uppdatera sina garderober efter en lång tid utan sociala event samtidigt som intresset för DIY ökar. Under året har försäljningen i klädhandeln varit en av de branscher som drivit utvecklingen i handeln som helhet. Även försäljningen hos flera hobbydetaljister har ökat under den senaste tiden vilket speglar intresset för det egna skapandet.

Kommer du ihåg tidigare årets julklappar?

1988 Bakmaskinen
1989 Videokameran
1990 Woken
1991 CD-spelaren
1992 TV-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 CD-skivan
1996 Internetpaket
1997 Elektroniska husdjuret
1998 Dataspelet
1999 Boken
2000 DVD- spelaren
2001 Ett verktyg
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Den platta TV:n
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS-mottagaren
2008 Upplevelsen
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen
2012 Hörlurarna
2013 Råsaftcentrifugen
2014 Aktivitetsarmbandet
2015 Robotdammsugaren
2016 VR-glasögonen
2017 Elcykeln
2018 Det återvunna plagget
2019 Mobillådan
2020 Stormköket
2021 Evenemangsbiljetten