Under sommaren har ett stort antal Pågatåg ställts in. Flera faktorer ligger bakom detta, främst störningar i infrastrukturen, som signalfel och personer på spåren. Sedan mitten av juli har även personalbrist bidragit ytterligare till de inställda tågen.
Skånetrafiken arbetar intensivt tillsammans med trafikföretaget och andra leverantörer för att säkerställa att resenärer som vill välja hållbara resor kan göra det. Men i år har Skånetrafiken stött på extra utmaningar.
– Det är mycket beklagligt att vi måste ställa in avgångar med Pågatågen, särskilt på grund av personalbrist. Vi befinner oss i en situation där vi inte riktigt räcker till, men vi gör allt vi kan tillsammans med våra partners för att få så många tåg som möjligt att trafikera enligt tidtabell, säger Kalle Ekebjär, affärschef Pågatågen.
Avgångar som beror på personalbrist förväntas ställas in denna och kommande vecka.
Inställda avgångar ersätts med buss i den mån det är möjligt, Skånetrafiken hänvisar även kunder till nästa Pågatågsavgång, Öresundståg och regionbussar. Resenärer uppmanas att söka sina resor i Skånetrafikens app eller på hemsidan för att få den senaste informationen.
Fakta:
- Skånetrafiken kör cirka 550 turer med Pågatåg varje vardag under sommaren.
- Under juni och juli har cirka 6 procent av Pågatågen ställts in, det innebär 1850 av cirka 31 000.
- Av de inställda tågen är ca 40 procent relaterat till störningar i infrastrukturen.
- Cirka 10 procent är relaterat till tillbud och olyckor.
- Cirka 25 procent kan kopplas till personalbrist.
- Övriga cirka 25 procent relaterar till följdorsaker och prioriteringar i tågtrafiken.