Artikeln är uppdaterad den 12 mars 2024 kl 10:39.
Efter ett minst sagt besvärligt ekonomiskt läge kommer Van Hool att omorganisera och börja sin återhämtningsplan som presenterades idag. Tusentals jobb i Koningshooikt är i fara om de inte ror hem tillräckligt stöd och finansiering. För att ro hem återhämtningsplanen behöver de få in minst 45 miljoner EUR innan månadens slut. Det hela kan sluta med en konkurs i slutet av månaden om inte allt faller på plats. Man har även för avsikt att ställa om produktionen i Belgien och Makedonien och därmed riskerar tillverkningen av stadsbussar falla bort. Det skulle i så fall innebära att de superbussar (MalmöExpress-linjerna) som kör i Malmö och som planeras köra på de nya linjerna i Malmö riskerar stå utan bussar från Van Hool.
Skånetrafiken har alternativ
Skånetrafiken säger att de för tillfället inte har några order på nya bussar från Van Hool. Eftermarknaden av reservdelar brukar inte vara något problem. Det finns dessutom gott om verkstäder för bussar i Sverige. Nobina, som äger bussarna och som kör trafiken på uppdrag av Skånetrafiken, har också egna verkstäder. Samtliga 38 MalmöExpress-bussar ägs av Nobina.
Som alternativ till de långa bussarna från Van Hool finns exempelvis Solaris och Volvo, tillägger Skånetrafiken.