Skåne Plus
Höllvikentjejerna bakom Rawstraw på Nasdaq vid Times Square i New York City

Höllvikentjejerna bakom Rawstraw på Nasdaq vid Times Square i New York City

I vår artikel om UF-företaget som blev Rawstraw berättade vi att de blivit nominerade och sponsrade av Deloitte att delta i Svenska Handelskammaren i New Yorks accelerationsprogram vid namn “SACCNY InnovateNordics”. Den 16 november fick de äntligen göra sin pitch på Nasdaq i New York. Väldigt få förunnat att få göra presentationer på Nasdaq och dessutom synas på Nasdaqs stora skärm vid Times Square, men här fick de synas med både bild och företagsnamn. 

Vem kan beskriva deras egen upplevelse bättre än Josephine Daly Tempelaar och Elise Lindow med sina egna ord:

“Vi anlände i New York på måndagskvällen och tog direkt en taxi till svenska konsulatet där vi var bjudna på mingel kickoff för InnovateNordic programmet. Där möttes vi bland annat av svenska handelskammaren och de fem andra startups som också deltog i programmet. I början av kvällen fick vi dra en snabb hiss-pitch på scen inför alla gäster för att introducera oss och vår affärsidé. Redan här var folk nyfikna på att veta med om Rawstraw och vi fick flera som kom fram till oss och ville höra mer om vår affärsidé. Resten av kvällen spenderade vi med att lära känna de andra företagarna och prata med olika människor från näringslivet i New York. Flera av dem var svenskar som hade spenderat hela sin karriär i storstaden, och det var intressant att få höras om deras erfarenheter i den amerikanska affärsvärlden.

Dagen efter, tisdagen, var fylld med vanligt Rawstraw arbete och förberedelser inför morgondagen. Vi fick sitta på svenska handelskammaren i New Yorks kontor hela dagen och jobba parallellt medan vi övade inför pitch eventet. Vi satt och drog pitchen om och om igen inför varandra medan vi kikade ut över den fräcka utsikten som bestod av New Yorks skyskrapor. En väldigt annorlunda utsikt från vad vi är vana vid.

Tillslut anlände onsdagen och vi vaknade vi upp tidigt på morgonen för att förbereda inför pitch eventet.

Vi fick provköra vår pitch med mikrofon och powerpoint, samt känna på hur det var att stå uppe på scen igen. Nervositeten hade inte kickat igång än och under prov-pitchen kände vi oss mest exalterade inför vad som skulle komma. Vi har dragit många pitcher förut så känslan av att stå framför en publik och presentera var inget nytt, snarare någonting vi längtade efter att få göra igen. 

Under eftermiddagen drog Innovate Nordics Pitch Summit äntligen igång. Lokalen fylldes med folk, och allt ifrån Amerikanska investerare och VCs till representanter från några av Sveriges samt världens mest framträdande företag var där. Medan folk intog sina platser började fjärilarna i magen att titta fram och så fort eventet drog igång på riktigt kom nervositeten krypandes. Vi var andra ut på scen och när vi intog vår plats framför publiken kändes det precis lika självklart som alla de tidigare gångerna vi hade gjort exakt samma sak. Nervositeten ersattes med spänning, och vi visste att detta kan vi. Det har vi visat flera gånger tidigare! 

 

Elise öppnade pitchen med “Has anyone in this room ever ordered a drink and been extremely disappointed when it came with paper straw in it?”. Publiken utbröt I ett gemensamt “yes, we have!” vilket satte ett stort leende på våra läppar, och sedan drog vi igång i full fart. Under de kommande fem minuterna presenterade vi vår pitch inför en publik på 100 personer och det gick precis lika bra som när vi övat. Så fort pitchen var klar möttes vi av applåder och nyfikna följdfrågor från investerare. De undrade om våra expansionsplaner, våra planer inför att inta den Amerikanska marknaden och framtidsmål för Rawstraw. Vi svarade på alla dessa frågor och märkte att det fanns ett växande intresse för vår produkt. Vi gick av scenen lättade över att det gått bra och med ett stort leende på läpparna. 

Pitch summiten avslutades på kvällen med mingel och flera personer kom fram till oss och berömde oss för vår pitch samt för att ställa fler frågor angående våra sugrör. Vi fick kontaktuppgifter till en VC med inriktning på hållbarhet, flertal advokater och en direktör för ett startup program på Columbia University i NYC, som vi kommer att hålla kontakten med framöver. Däremot kände vi inte att vi hittade en 100% match med någon investerare men det är okej. För oss är det viktigare med rätt person än pengarna, och vi är fortfarande på jakt efter någon som har kunskap och insyn i den marknad vi jobbar med. Något vi tyckte fattades på detta event. 

Som pricken över I:et, lyste Nasdaqs anslagstavla upp på Times Square med våra ansikten på och Rawstraws logotyp som vi ritat för hand på ett a5 papper endast fyra år tidigare. Vilken mäktig känsla det var och om någon sa till oss för ett år sedan att vi skulle synas på en billboard på Times Square, hade vi aldrig trott våra öron och skrattat. Det visar verkligen att allt är möjligt!

Vad tar vi med oss från denna erfarenhet? En rejäl dos av energi och flera nya idéer som vi blivit inspirerade av, något som förhoppningsvis kommer leda till något kul och som ni får se inom snar framtid. Med den respons vi fick här i USA inser vi att det finns stort intresse för våra produkter, men även för Rawstraw som varumärke. Därför är detta något vi kommer att satsa på under 2023 och vi vill utvidga vårt varumärke genom att introducera nya naturliga och hållbara produkter som kan komplettera våra rawstraws. Till slut tar vi även med oss en del beställningar från tvärs över Atlanten som ska fraktas iväg denna vecka.”

Relaterad artikel: UF projektet som tog fart blir snart presenterat inför Nasdaq i New York

Foto: Rawstraw AB

Text:  Josephine Daly Tempelaar