I juni 2027 kommer Malmö att se en betydande förändring i sin stadstrafik när det nya trafikavtalet träder i kraft. Anbudsvinnaren, Nobina, har fått uppdraget att driva trafiken under ett 12-årigt avtal som sträcker sig fram till juni 2039. Detta avtal, som beräknas kosta omkring 1 miljard kronor per år, syftar till att möta den växande efterfrågan på kollektivtrafik i staden, där inpendlingen med tåg och buss har ökat med hela 100 procent de senaste två decennierna.
Carina Zachau, ordförande för kollektivtrafiknämnden, betonar vikten av att anpassa stadens transportlösningar till invånarnas behov. ”Malmö växer och vi måste säkerställa att vår kollektivtrafik är hållbar och effektiv. Det nya avtalet kommer att ge oss möjlighet att utveckla en stadstrafik som är både miljövänlig och anpassad för framtiden,” säger hon.
En av de mest anmärkningsvärda aspekterna av det nya avtalet är den elektrifierade busstrafiken. Vid starten av den nya trafiken beräknas cirka 300 bussar rulla på Malmös gator, varav 95 procent kommer att vara eldrivna. Målet är att alla bussar ska vara helt elektriska inom några år, vilket innebär att de kommer att vara helt utsläppsfria och bidra till en renare och tystare stadsmiljö.
Saman Tondnevis, chef för Affärsområde Buss på Skånetrafiken, framhäver att avtalet inte bara handlar om att öka kapaciteten, utan också om att skapa en trygg och säker reseupplevelse. ”Vi kommer att ha högkapacitetsbussar och fler ledbussar än tidigare. Dessutom kommer alla bussar att vara utrustade med livekameror för att öka tryggheten för både resenärer och förare,” förklarar han.
Det nya trafikavtalet ställer också strikta krav på hållbarhet och socialt ansvarstagande. Skånetrafiken har implementerat ett hållbarhetsprogram med fokus på klimatneutralitet, ren luft och socialt ansvar i leverantörskedjan. Detta innebär att alla fordon och batterier som används i trafiken ska tillverkas under etiska och miljövänliga förhållanden.
Med en förväntad ökning av resenärer till cirka 52 miljoner per år, kommer över 40 procent av alla bussresor i Skåne att ske inom Malmö stadstrafik. Detta visar på den centrala roll som kollektivtrafiken kommer att spela i stadens fortsatta utveckling och tillväxt.
Det nya trafikavtalet är ett steg mot en mer hållbar och effektiv kollektivtrafik i Malmö, och det kommer att bli intressant att följa hur dessa förändringar påverkar stadens invånare och besökare. Med fokus på miljö och hållbarhet, ser Malmö ut att bli en förebild för andra städer i Sverige och världen när det kommer till modern och hållbar stadstrafik.